czwartek, 19 kwietnia 2012

Słone śniadania z warzywami. Placuszki z groszkiem, grzanki z pieczarkami i serek z rzodkiewką

„Biorąc pod uwagę, jak cudowne może być porządne śniadanie, szkoda, że przywiązujemy do niego tak małą wagę. Omijanie śniadania, prawdziwego, pełnego śniadania, to przede wszystkim kwestia pośpiechu - niewiele osób ma czas, by je zjeść, nie wspominając o przygotowywaniu go.” *
* Nigella Lawson - felieton „Śniadaniowy rytuał bez stresu”, magazyn Twój Styl

Nigella Lawson w kwestii tego, jak ważne jest śniadanie ma absolutnie rację. Nie oznacza to jednak, że trzymam się tego przykazania ściśle, gdyż w tygodniu śniadania zjadam raczej szybko i dopiero w pracy. Są to najczęściej poczciwe kanapki. Za to śniadanie w weekend zyskuje już bardziej odświętną oprawę. W soboty na talerzu ląduje pyszny omlet Pana R., a w niedzielę już bywa różnie. Ostatnio pokazywałam sposób na słodkie śniadania. Czas więc na coś słonego i z warzywami.

Placuszki z groszkiem to nasz ostatni hit. Przepis znalazłam w jednym z archiwalnych numerów Kuchni, których stos przywiozłam ze sobą z wielkanocnego wyjazdu do mamy. Sekret tkwi w ubitej osobno pianie z białek, która powoduje, że placuszki są puchate z lekko gąbczastą strukturą. Doskonale pasują podawane ze śmietaną (22%), jajkiem sadzonym albo wędzonym łososiem.

Pieczarki zrobiłam na grzankach z kromek z naszego dyżurnego przepisu na bułki. Piekę je co kilka dni, mieszając mąkę pszenną czasem z żytnią, niekiedy z graham, a ostatnio z kukurydzianą, ale nie dodaję już suszonych pomidorów. Formuję trzy mini-chlebki, piekę 15-18 minut, a potem się zajadamy.

Zaś serek z tuńczykiem i rzodkiewką powstał jako potrzeba posilenia się po długiej podróży. W lodówce było więcej światła niż konkretnej zawartości, ale drogą eksperymentu wyszło z tego coś naprawdę dobrego :)



Placuszki z groszku (źródło: Marta Gessler, Kuchnia 4/2008, s. 10)

2 szklanki mrożonego groszku
4 jaja
2 łyżki mąki pszennej
sól i pieprz do smaku
olej do smażenia

Groszek ugotowałam i podzieliłam na pół. Jedną część rozgniotłam (można zmiksować), połączyłam z żółtkami, mąką i drugą połową groszku. Wszystko delikatnie połączyłam z ubitą pianą z białek i doprawiłam do smaku i usmażyłam.


Grzanki z pieczarkami i zieloną pietruszką (źródło: „Z kuchennej półeczki – Kuchnia Wegetariańska”, wyd. Parragon, s. 56)

zrumienione na oleju grzanki (polecam ten przepis na bułkę)
pieczarki
zielona pietruszka
starty ząbek czosnku
sól, pieprz

Pieczarki oczyściłam, pokroiłam w kosteczkę i podduszałam na maśle, dodałam zieloną pietruszkę i czosnek. Doprawiłam do smaku i kładłam na grzankach.



Serek wiejski z rzodkiewką i tuńczykiem (pomysł własny)

serek wiejski
rzodkiewka pokrojona w półplasterki
sól czosnkowa
pieprz kolorowy
tuńczyk z puszki w sosie własnym

Tuńczyka odsączyłam z płynu, połączyłam z serkiem i rzodkiewką i doprawiłam do smaku.



Śniadania dodaję do akcji Neoflam w kategorii: Poranne wariacje, czyli propozycje śniadaniowe




I do akcji na Durszlaku:

,

7 komentarzy:

  1. Jakie ładne te śniadanka.
    Placuszki z groszku - genialne!:)

    OdpowiedzUsuń
  2. Mnie się też bardzo podobają placuszki z groszku.

    OdpowiedzUsuń
  3. takie śniadanie to ho ho ,albo i fiu fiu

    OdpowiedzUsuń
  4. Kipi kasza...
    Groch na śniadanie... nie kasza?
    Fajne!
    ;)

    OdpowiedzUsuń
  5. połączenie serka wiejskiego z tuńczykiem intrygujące ^^. A groszkowe placuszki zdecydowanie dla takiej miłośniczki tego zielonego cuda jaką jestem :).

    OdpowiedzUsuń
  6. Dziękuję za dodanie przepisu do akcji Pieczarkowy Tydzień 2012. Grzaneczki z pieczarkami to pychotka! Zainteresowały mnie też bardzo te placuszki z groszkiem :)

    OdpowiedzUsuń
  7. Super ! Każda propozycja mi podchodzi ! A placuszki podobne robiłam dla Młodej :)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.

Pozdrawiam
oczko

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...