środa, 4 kwietnia 2012

Z Balzakiem w kuchni. Zupa krem z chrzanem i jabłkami

„Czy będziemy objadowali? – wykrzyknął Horacy Bianchon, student medycyny, przyjaciel Rastignaka. - Moje żołądeczko opadło mi już usque ad talonem." (łac. aż do pięt) *

*Honoriusz Balzac- „Ojciec Goriot”


Moje żołądeczko też opadło aż do pięt, kiedy przeczytałam poniższy przepis Rafała Borysa w najnowszej, kwietniowej Kuchni. Tym samym - innego wyjścia nie było - musiałam ugotować tę zupę. Co też poczyniłam już następnego dnia po zachciewajce.

Zupa w smaku jest naprawdę fantastyczna. Nieco łagodna dzięki ziemniakom, lekko słodko-kwaskowa dzięki jabłku i z ostrym pazurem na koniec, który nadaje chrzan. Po prostu pycha. Jeżeli lubicie bardziej ostre smaki, nie żałujcie tego ostatniego.

A teraz - skoro już przywołałam pana Balzaca cytatem – zostawiam Was z zupą i z podlinkowanym artykułem (z magazynu „Książki. Magazyn do czytania”) Wojciecha Nowickiego pt. „Sto ostryg na przystawkę” na temat rzeczonego wyżej pisarza w odniesieniu do kulinariów. Smacznego :)



Zupa krem z chrzanu i jabłek (przepis: Rafał Borys, szef kuchni Mosaiq Restaurant & Wine Lounge we Wrocławiu, magazyn Kuchnia 4/2012, s.56)

2 ziemniaki
biała część pora
1 średnia cebula
oliwa (olej z pestek winogron)
3/4 l bulionu drobiowego (warzywny)
1/2 l kwaśnej śmietany 18% (solidna łyżka 22%)
4 łyżki startego chrzanu
2 półsłodkie jabłka obrane i oczyszczone z gniazd nasiennych (starte na dużych oczkach)

Na rozgrzanym oleju podsmażyłam pokrojone ziemniaki z porem i cebulą. Zalałam bulionem, zagotowałam, dodałam śmietanę i gotowałam do momentu aż ziemniaki będą prawie ugotowane. Wtedy dodałam chrzani starte jabłka i gotowałam jeszcze ok 5 minut. Zmiksowałam na krem i doprawiłam kolorowym pieprzem.


Zupę dodaję do akcji:

,

15 komentarzy:

  1. Zadlabym taką zupkę, oj zjadla!

    OdpowiedzUsuń
  2. śliczne zdjęcie.
    wiesz, niebywała ta Twoja zupa. pełna smaku. podoba mi się to genialne połączenie - słodycz jabłka z ostrością chrzanu.

    OdpowiedzUsuń
  3. Piękne zdjęcia Siostra, a zupa wg mnie palce lizać. Chętnie bym skosztowała:)
    Uściski:*

    OdpowiedzUsuń
  4. Ciekawa kompozycja smaków :)

    OdpowiedzUsuń
  5. Piszę się na tę pyszną zupkę, to zdecydowanie mój smak :)

    OdpowiedzUsuń
  6. Wesołego Alleluja!
    wspaniałych chwil w rodzinnym gronie.
    niech Zmartwychwstały Chrystus zawsze gości
    w Twoim domu i wypełniał serce Twoje i pozostałych.
    udanego świętowania i samych smakowitości na suto zastawionym stole!
    Pozdrawiam ;]

    OdpowiedzUsuń
  7. Zupa zachęca do próbowania i do zrobienia:)
    Wesołych Świąt!!!

    OdpowiedzUsuń
  8. uwielbiam zupy, no i te serwetki z Ikei;D
    Ps: Wszystkiego dobrego na te Święta życzę;*

    OdpowiedzUsuń
  9. Wesołych Świąt Oczko ! :))

    OdpowiedzUsuń
  10. Oczko, wszystkiego dobrego :-)

    OdpowiedzUsuń
  11. Gdyby tylko u mnie ktos lubil chrzan... ;)

    Spokojnych Swiat Oczko!

    OdpowiedzUsuń
  12. Składniki jak najbardziej mi odpowiadaja, już nie mogę się doczekać ich połączenia.

    OdpowiedzUsuń
  13. Beato--->polecam, bo jest naprawdę znakomita

    Karmelitko i Siostra--->bardzo dziękuję :)

    Kamila i Paulino--->mnie również zaciekawiła, dlatego ją popełniłam :)

    Olu--->z Ikei? No patrz, nie wiedziaąłm, bo mam tylko tę jedną sztukę :)

    Beo---> a Ty nie lubisz? :)

    Marto--->i jak? Czy już połączyłaś? ;)

    Karmelitko, Negresco, Olu, Abbro, Zuzo i Beatko--->mam nadzieję, że i Wy miło spędziłyście święta



    pozdrawiam

    OdpowiedzUsuń
  14. Tego co z chrzanem zjadam szczatkowe ilosci, ale dla wiekszej ilosci 'szczatkowych' pokusilabym sie o zrobienie; dla tej jednej - nie jestem pewna... ;)

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.

Pozdrawiam
oczko

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...