poniedziałek, 12 sierpnia 2013

Wiórki kokosowe na obiad, deser, koktajl i kolację

Tematem przewodnim minionego weekendu były wiórki kokosowe. Zjedliśmy obiad, następnie deser i poprawiliśmy koktajlem.

Na początek kurczak. W zasadzie Pan R. miał zrobić dewolaje. Ale jakoś tak wyszło, że padło ostatecznie na kokosa. Kurczaki w takiej panierce były ciekawym urozmaiceniem. Zwłaszcza, że tematycznie na talerzu połączyliśmy je z ryżem (najbardziej pasowałby tutaj ryż jaśminowy, którego oczywiście nie mieliśmy) i słodkim chuteneyem z mango. 


Pomysł na deser wpadł mi w oko przy okazji pisania wstępu do weekendowego cyklu „Kulinarni czytają” na Czytelniczym, w którym co tydzień przepytuję innego Gościa. Dzięki Ewie, która na Galangalu opublikowała przepis na batoniki - mieliśmy na deser inną odmianę kokosanek ;) 
Deser jest rzeczywiście rewelacyjny. Tym bardziej, jeżeli po upieczeniu i wystudzeniu odłoży się go jeszcze na ok. 3 godziny do lodówki.


Teraz czas na koktajl, który pomału robi się tradycją. Tym razem oprócz stałego elementu kompozycji, czyli jogurtu zmiksowałam borówki, gruszkę i wiórki kokosowe. Wyszedł z tego najbardziej syty koktajl,  jaki kiedykolwiek zrobiłam. Świetnie nada się jako element śniadania, albo nawet zamiast niego.


Wspomnę tutaj jeszcze o nieco dawniejszej, lekkiej kolacyjnej sałatce. Wprawdzie nie zachwyciła nas ona tak, jak pozostałe elementy kokosowej układanki, ale może Wam się spodoba? Polecam zrobić ją bardziej na ostro. I koniecznie podać do tego grzanki.

(sałatka na zdjęciu jest jeszcze bez dodatku jogurtu, 
ten pomysł wpadł nam do głowy już podczas konsumpcji rzeczonej)



***

Kurczak w kokosowej panierce (inspiracją był przepis z wycinka ze starego kobiecego pisma, chyba „Naj”)

pierś z kurczaka pokrojona na mniejsze kawałki wielkości małych kotlecików
panierka: mąka pszenna, rozbełtane posolone jajko, wiórki kokosowe
olej rzepakowy do głębokiego smażenia
Do podania: ryż, chutney z mango

Pierś z kurczaka Pan R. pokroił na mniejsze kawałki, obtoczył w mące, potem w jajku i na końcu w wiórkach kokosowych. Smażył w głębokim oleju tyle czas, aż mięso nie było surowe. Pierwsze smażone kawałki były ciemne. Dopiero kiedy olej dobrze się rozgrzał, kolejne panierki na kurczaku uzyskały już ładny, złocisty kolor.



Batoniki czekoladowo kokosowe Billa Grangera (źródło: Nobleva – Galangal)
podaję proporcje wykorzystane przez Ewę i moje w nawiasie

250 g niesłodzonych wiórków kokosowych (ok. 180 g)
220 g drobnego cukru (3 łyżki syropu z agawy)
100 g ostudzonego, roztopionego masła (ok. 80 g)
2 roztrzepane jajka
150 g dobrej jakości gorzkiej czekolady (100g gorzkiego Wedla)

Wiórki dokładnie rozmieszałam z roztopionym masłem. Następnie dodałam roztrzepane jajka i syrop z agawy. Ponownie dobrze wymieszałam, a na koniec dodałam drobno pokrojoną czekoladę. Masę wyłożyłam na małej tortownicy na folii aluminiowej. Piekłam przez 20 minut w 180 stopniach. Kroiłam po całkowitym ostudzeniu. Polecam jednak samo krojenie i konsumpcję po ok. 3 godzinnym lodówkowaniu uprzednio upieczonej i ostudzonej masy. 



Koktajl borówkowo-gruszkowy z wiórkami kokosowymi (pomysł własny)

jogurt naturalny
gruszka ze skórą, ale z wyciętym gniazdem
borówki
wiórki kokosowe

Wszystko razem wyżyrafinowałam i podawałam natychmiast.



Ostra sałatka z ogórka z orzeszkami ziemnymi i kokosem (źródło: blog In cooking we trust)
moje uwagi w nawiasach

2 ogórki (ogórek bez skóry pokrojony na małe kawałki)
1 czerwona papryczka chili (2 papryczki piri piri z zalewy)
30g płatków kokosowych
50g niesolonych orzeszków ziemnych
sól
cukier (pominęłam)
1 łyżka soku z cytryny (pominęłam)
garść natki pietruszki lub kolendry (pietruszka)
1/2 łyżki oleju
1/4 łyżeczki nasion czarnej gorczycy (pominęłam)
1/8 łyżeczki nasion kuminu
(dodatki ode mnie : jogurt naturalny i grzanki)

Pokrojone ogórki wymieszałam z papryczkami, podprażonymi wiórkami kokosowymi i orzeszkami ziemnymi oraz zieloną pietruszką. Na rozgrzanym oleju podprażyłam kumin krótką chwilę. Wymieszałam z sałatką doprawioną solą, pieprzem i nieco zmieszaną z jogurtem naturalnym.




2 komentarze:

  1. tą sałatkę i batoniki podeślij Alci , pyszne mi się wydaje , oj pyszne

    OdpowiedzUsuń

Dziękuję za odwiedziny i komentarz.

Pozdrawiam
oczko

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...